fredag 16 december 2011

5 fester pa 3 dagar.

 Onsdag 7/12.

De har 3 dagarna efter djungeln, nar vi vantar pa att mamma, pappa och Nora ska komma trodde jag skulle bli riktigt otaliga och langa. Men som tur ar har vi haft fullt upp (och bloggen har fatt lida som ni kanske markt..) och vi har lyckats klamma in fem fester pa dessa tre dagar!

I onsdags (7/12) borjade hela spektaklet med en fest i Majas klass med fyraaringarna. Det var en julavslutning och nasta vecka gar alla skolor och dagis i Peru pa "sommarlov". De hade dekorerat fint och at massa godsaker. I denna klass hade foraldrarna kopt presenter till respektive barn som de skulle oppna pa dagiset. Alla utom foraldrarna till tvillingflickorna i klassen som ar mycket fattiga. Det ar sa synd att det blir sa, istallet for att de samlar ihop pengar fran de foraldrar som kan och koper samma sak till alla, som de andra lararna hade gjort. Istallet blev nu tva stackars flickor utan. Sa darfor gick vi och kopte tva Barbie-dockor till de har tva flickorna, som vi slog in finast utav alla. Tack Monica for sponsring! Det ar sa himla kul att fa ge barnen presenter nar de egentligen skulle varit utan. Tacka vet jag Sverige dar skolan inte far kosta nagot!



Majas buspojkar. <3


Majas klass.



Buspojkarna. Vill ta med hem!


Soraya, en av tvillingsystrarna som skulle ha blivit utan paket.

Christian och Axel.


Delar ut paket till Clothilde, denna andra tvillingsystern som vi kopte paket till.


Christian och Maja.


Senare pa eftermiddagen var vi inbjudna till Marias klass, for femaringar, som alltsa ska borja pa ny skola nasta ar och darfor firar man med en stor fest! Maja och jag kom dit i jeans, smutsiga joggingskor och fleece, da vi upptackte hur uppkladda alla var! Bara att ga hem och byta om..

Nar vi kom tillbaka blev vi chockade over hur storslaget det var. VEM har betalat for allt det har?? Ar dom egentligen rika har, har gomt pengar nagonstans och utnyttjat oss i tva manaders tid??  Men nej, en larare forklarade for oss att foraldrarna hjalper till med vad de kan. Vissa ager en polleria (kyckling-restaurant) och bidrar med mat, vissa saljer godsaker pa stan, som gelatina, popcorn eller kex, sa det ar vad de bidrar med. Sedan chippar de in en summa pengar (den summa varje familj kan ge) som dom kan kopa presenter for (samma till alla den har gangen!). Det later bra i teorin och jag tror att manga barn far finare presenter an vad de fatt i vanliga fall, utan att foraldrarna betalat allt for mycket. Men jag tror samtidigt att hogtider som denna satter stor press pa foraldrarna, speciellt nar man tittar pa barnens klader, de ar mer uppkladda an jag var pa min studentbal! Och jag tror att det ar manga barn har i Peru som inte kommer pa denna sorts fest pga. detta, eller att foraldrarna sparar pengar lange och sedan anvander pengar som de egentligen inte har rad att slosa.

Trots att dessa tankar cirkulerade i mitt huvud hela kvallen var det en fantastisk fest! Alla var sa glada och vi hade sa otroliga roligt med lararstaben. Det kanns otroligt skont och roligt eftersom vi har haft vara dispyter tidigare. Jag kande att jag aldrig ville lamna dagiset, men jag antar att vi maste sluta medan allt ar pa topp!

/Julia


Alla barnen fick en dans med sina foraldrar.


Barnen har tranat dans pa skolan infor denna fest.

Hela Marias klass med 5-aringar.


Ploj med lararna! Marleni, Fidelia och Maria.

Maria delar ut presenter till alla barnen. Bilar till alla pojkar och Barbie till alla flickor.



/Julia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar