lördag 29 oktober 2011

Vi kom pa att vi inte har berattat sa mycket om vart jobb har i Peru. Som ju faktiskt ar vad det hela handlar om egentligen! Anledningen till detta kan nog vara for att i borjan hade jag mycket problem med lararen i min klass. Hon pratade inte med mig for att jag inte var tillrackligt bra pa spanska. Jag fick endast ha 2 egna aktiviteter med barnen per vecka. Resten av tiden satt jag och klistrade in papper i barnens bocker. Sadant som hon sjalv inte ville gora. Hon var elak mot barnen och jag kande att jag inte ville vara kvar. Vi gick pa moten och nu har allt lost sig. Vi far antligen arbeta mer med barnen och jag ska beratta vad det ar vi gor.

Vi jobbar pa ett fattigt dagis med barn 3-5 ar gamla. Dom har inte sa mycket resurser sa vi hjalper till med att bidra med material, nya ideer och gor simpla grejer som att lara dom att dom ska torka sig efter att dom har varit pa toa och tvatta handerna.
Vi haller just nu pa med ett projekt for lara dom att borsta tanderna, det flesta har bara nagra fa bruna tander kvar och det har hittills fungerat riktigt bra. Det ar sammanlagt 112 barn i fem klasser, vi har skaffat tandborstar och tandkram at allihop som de ska ha i skolan. Den senaste veckan har vi cirkulerat i klasserna och introducerat  dom till tandborstningen. Vi gjorde aven en "serie" som tva flickor, en som borstar tanderna och en som inte gor det. Dessa har vi last upp for dom och sedan satt upp i alla klasser. 






Barnen tycker att det ar jatteroligt och vi forsoker lara bade dom och lararna hur viktigt det ar och ska forsoka gora det till en rutin att borsta tanderna varje dag efter lunchen. Vi har fatt riktigt bra respons av vissa larare vilket ar valdigt skont eftersom vi inte kan hantera 112 barn samtidigt bara vi tva. 

Nasta steg blir att bjuda in foraldrarna till ett mote med en tandlakare som vi har pratat med, sa att aven de forstar vikten av att barnen ska borsta tanderna hemma. Vi har aven skrivit en lat som vi ska spela nar barnen borstar tanderna efter lunch. Vi far se hur det fungerar att halla igang ordenligt med alla dessa ungar, vi haller er uppdaterade!

/Julia.

1 kommentar:

  1. Himmel vad det låter fantastiskt!
    Nu kom jag p att kanske prata med erat "gamla" dagis Stormhatten, om de kan tänka sig att skänka lite lekmaterial. VAd tror ni om det? Vad behövs mest?
    Behövs mer tandborstar? Bilder och annat pedagogiskt material som motiverar tandborstning?
    Vi kan nog få med i packningen...
    KRAM Mamsen

    SvaraRadera