lördag 26 november 2011

Fruktsallad.

Alla barnen ater mellanmal pa rasten men manga har med sig kex eller godis. Tva av flickorna i min klass, tva systrar, som ar valdigt fattiga, har ofta bara med sig ett tuggummi som mellis.
Julia och jag bestamde oss darfor att ta med oss frukt och yoghurt till barnen i vara klasser. Ah sa uppskattat!
Barnen fick svara vilken frukt vi holl upp och vilken farg den var innan vi skar ner den i salladen. Vi fragade aven om de visste varfor det ar viktigt att ata frukt och yoghurt och vi pratade om att vi behover vitaminer for att vaxa. 
Vi fragade om deras favoritfrukter och hur manga som hade frukt med sig som mellanmal. 
Ett av barnen visade stolt upp en Fanta och pekade pa apelsinen pa flaskan, "jag har med mig frukt!".
Ett av barnens favoritfrukt var "kex"!

Aven fast svaren till en borjan var varierande nar vi fragade "Vad ar viktigast for att vaxa bra, frukt eller godis" sa kanns det som att barnen faktiskt till slut forstod vart budskap.
Nar till och med de barnen som sa att de inte gillade frukt kom och hamtade mer for tredje gangen kande vi att vi lyckats visa att "frukt ar godis". (Gud vad jag avskydde det uttrycket sjalv nar jag var liten!)
Nar vi fragade hur manga som imorgon skulle ta med sig frukt och yoghurt som mellanmal rackte alla upp handen.
Dom av min forvaning nar faktiskt alla barnen stolt visade upp sin frukt dagen efter! Hur lyckades dessa fyraaringar overtyga sina foraldrar om detta? Frukt och yoghurt ar bra mycket dyrare an godis sa nu hoppas vi verkligen att frukttrenden haller i sig trots detta!

/Maja

I Julias klass ritade barnen olika frukter medan hon forberedde salladen. Har ar en bild pa nar Julia kommer till klassen  med frukt at dom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar